A fiatal szurkolóknál a játékstílus dönt

 

“A tanulmány célja az volt, hogy megvizsgáljam, milyen kapcsolatok állnak fent a MOL Ligában szereplő csapatok imázsa és a szurkolói hűség között.” Elkészült Nagy Lajos dániai szakdolgozata, amihez a Jégkorongblog olvasói is segítséget nyújtottak. A végeredmény több érdekességet is tartogat.

“Ehhez online kérdőívet készítettem, melyeket kiküldtem a csapatok email címeire, Facebook oldalaira. Annak ellenére, hogy nem mindegyik csapat volt segítőkész, közel 300 szurkoló vette a fáradtságot és szánt rá 20 percet az életéből, hogy profitálhassak belőle. Ezúton is nagyon köszönöm nekik!

Lássuk hát az eredményeket!

A csapatok márkaimázsát 4 különböző részre osztottam: klubbal kapcsolatos jellegzetességek, klubbal közvetlenül nem kapcsolatos jellegzetességek, márkahaszon és márka attitűd. A klubbal kapcsolatos jellegzetességekhez olyanok tartoznak, mint (sztár)játékosok, vezetőedző, vezetőség, csapategység  és csapat teljesítmény. A klubhoz közvetlenül nem köthető jellegzetességek a logó és csapatszínek, klub történelem és értékek, a jégkorongcsarnok, szurkolók, szponzorok és a verseny. A márkahaszon a szurkolók csapattól kapott hasznokat foglalja magába, mint a csapattal való azonosulás, büszkeség, érzelmek, szórakozás vagy nosztalgia. A márka attitűd pedig a szurkolók csapathoz való viszonyulását jelenti, ami a csapat fontosságát, egyediségét, megbízhatóságát és kedvelhetőségét foglalja magába. A szurkolói hűséget két részre osztottam, a pszichológiai elkötelezettség és a viselkedésbeli hűség.

A kérdőívet 58.8%-ban férfiak töltötték ki. A életkorbeli megoszlás eléggé egyenlő, nincsen olyan korosztály amely igazán kiemelkedik a többi közül (19-32 év közöttiek vannak enyhe fölényben). Nagyrészt magyarországi és csíki szurkolók töltötték ki a kérdőívet, de akadtak válaszadók Dániából, Angliából, Ausztriából, Szlovákiából, Németországból, de még a tengerentúlról is. A következőkben néhány érdekes eredményt osztok meg.

Ha a férfiak és a nők közötti különbséget nézzük olyan szempontból, hogy milyen rég biztatják kedvenc csapatukat, elmondhatjuk hogy a férfiak 39.9%-a több, mint 15 éve szurkol. De sokan 3-7 vagy 7-15 éve. A nőknél eléggé fordított az arány, az ő esetükben inkább 1-7 éve szurkolnak kedvenc csapatuknak.

Megvizsgáltam az életkor és a szurkolás oka közötti kapcsolatot. Az alábbi táblázatban az látható, hogy a játékstílus a legfontosabb tényező, főleg a fiatal korosztály esetében. A kedvenc játékos jelenléte a csapatban, valamint az érzelmi tényezők sem elhanyagolhatóak. Érdekes módon a sikeresség nem igazán feltétele a csapat melletti kitartásnak. Az ábra előtt megjegyzendő, hogy a legfontosabb ok általánosan az, hogy a csapat helyi (a szurkoló születése helyének csapata).

nagylajos1

A következőkben azt vizsgáltam, hogy miként függ össze a szurkolás hosszúsága (milyen régen szurkol a csapatnak) és a szurkolói hűség között.

nagylajos2

Láthatjuk, hogy folyamatosan növekedő tendenciát mutat a szurkolói hűség a szurkolás hosszasságával. Egy eléggé komoly negatív kiugrás észlelhető a 7-15 éve szurkolóknál, amire magyarázatot is igyekeztem találni. Ez a 7-15 év a 2001 és 2009 közötti periódust öleli fel. Úgy tűnik, hogy ezen periódusban a szurkolók lelkesedése folyamatosan csökkent, viszont hirtelen exponenciális növekedést lehet megfigyelni 2009 után. Ennek két komoly okot lehet tulajdonítani: az A csoportba való feljutás és a MOL Liga megalapítása. A szapporói csoda hatalmas lökést adott a magyar jégkorongnak, de hosszú távon talán még nagyobb hatása volt a szurkolói lelkesedésre a MOL Liga.

Egyre magasabb szintű hokit láthattak a nézők, a csapatok nagyobb figyelmet kaptak, de nagyobb figyelmet is fordítottak szurkolóikra és játékosaikra. Marketing szempontból is nagy fejlődés volt észlelhető, sőt lassan a tv-közvetítések is megjelentek. Úgy gondolom, hogy a szapporói csoda és a MOL Liga kezdete adta az új lökést nemcsak a magyar jégkorongnak, de a szurkolói hűséget is ez az egyveleg segítette újra felívelő pályára. Ez pedig egy újabb bizonyíték, hogy a MOL Ligának igenis van, sőt nagy létjogosultsága van a szurkolók véleménye szerint.

A következőben azt vizsgáltam, hogy milyen hatással vannak a klubbal kapcsolatos jellegzetességek a viselkedésbeli magatartásra, valamint a klubbal nem közvetlenül kapcsolatos jellegzetességek a pszichológiai elkötelezettségre. Az eredmények alapján a sztár játékosok (ebben az esetben a híresebb légiósok és elismert hazai játékosok) igen nagy hatással vannak a szurkolók hűségére. De a vezetőedzők szerepe sem elvetendő, nekik szinte ugyanakkora szerepük van a szurkolói hűség megerősödésében. A csapat teljesítménye és a csapategység is fontosnak számítanak, habár nem akkora mértékben mint az előbbiek, a vezetőség szerepe pedig elhanyagolható ilyen szempontból. A szurkolók megbecsülése is elég nagy fontossággal bír a lojalitás szempontjából, míg a csapat logójának, színeinek és egyéb jelképeinek is van szerepe.

A pozitív attitűd a klubokkal szemben legfőképp akkor alakul ki a szurkolóknál, ha jól szórakoznak a mérkőzéseken, pozitív érzelmeket tapasztalnak meg, valamint azonosulni tudnak a csapattal.

A MOL Liga-csapatok esetében a szurkolókat két nagy csoportba lehet osztani: az érett szurkolók, és a zöldfülűek. Az érett szurkolói csoporthoz tartozók magasabb lojalitást mutatnak, gyakrabban járnak mérkőzésekre, régebb óta szurkolnak kedvenceiknek. A zöldfülűek a fiatalabb korosztályba tartoznak, és nagyobb arányba találhatóak meg nők náluk.

Ha csapatokra lebontva nézzük (csak négy csapatot jelen esetben, akiktől a legtöbben töltöttek ki kérdőívet, és al-mintaként elemezni lehetett reprezentativitása miatt), elmondható, hogy a Sport Club szurkolói nem igazán elégedettek a menedzsmenttel, de ez pozitív irányba változni látszik. Az utóbbi évek sikertelenségei ellenére a csapategységet és csapat teljesítményt is pozitívan értékelték a csíki szurkolók, akik nagyon büszkék a csapat színeire és a klub múltjára, értékeire. A DVTK Jegesmedvék szurkolói elégedettek a vezetőséggel, a csapategység és teljesítmény kifogásolhatatlan, tekintve az elmúlt időben elért sikereket. A miskolciak szerint nekik van a legjobb szurkoló táboruk a ligában. Továbbá úgy gondolják, hogy nem föltétlen a MOL Liga a legalkalmasabb hely számukra a fejlődéshez. A MAC Budapest szurkolók számára a sztár játékosok és vezetőedző elképesztően fontos, ahogy a vezetőség is fontos szerepet játszik. Az Újpestnek szurkolók nem igazán elégedettek a csapat teljesítményével annak ellenére, hogy a rájátszást elérték a legutóbbi szezonban. Nagyon elégedetlenek a szponzorokkal, viszont büszkék a klub történelmére.

MIS szurkolok

Fotó: Mudra László

Az alábbi ábrán pedig azt láthatjuk, hogy a négy csapat szurkolói mennyire tartják egyedinek a MOL Ligában saját szurkolóikat, a jégcsarnokot, a klub történelmét és a logót/színeket.

nagylajos3

Láthatjuk, hogy a miskolciak, majd a csíki szurkolók szerint az ő táboruk a legegyedibb, míg az újpestiek szerint az övék eléggé unalmas. A jégcsarnokukra nem túl nagy meglepetésre a MAC szurkolói a legbüszkébbek, míg a csíkiak szerint a Vákár Lajos Jégcsarnokra ráférne némi ráncfelvarrás. A szeredaiak az újpestiekkel egyetemben viszont nagyon büszkék a múltra, ami szerintük gazdag és követendő. A logóval és a klub színeivel is az újpestiek és csíkiak a legelégedettebbek, míg a miskolciak nem repesnek az örömtől. Ennek talán a múlt évi tulajdonosváltás és azzal együtt a csapat színeinek megváltoztatása az oka.

Összességében elmondható, hogy a MOL Liga csapatainak szurkolói fontosnak tartják, hogy a liga továbbra is működjön és sikeres legyen. A szurkolók hűségét nagyban meghatározzák a játékosok, vezetőedzők, a csapategység, és a szurkolók csapatok általi megbecsülése. Ha a klub és szurkolók között jó kapcsolat alakul ki, folyamatos és letisztul kommunikáció, akkor a csapat építhet a szurkolókra, számíthat rájuk, ahogy a szurkolók is pozitívan formálhatják a klub imázsát.”

Cimkék: , ,

Nem lehet hozzászólni.

   H I R D E T É S
Eseménynaptár
április 21., vasárnap
NVB 15:00 HUNKOR 2-0VÉGE
április 22., hétfő
NVB 12:30 HUNNED 2-0VÉGE
    • SPORT 1
április 23., kedd
VÁL 19:30 ITAHUN 5-6VÉGE
április 24., szerda
NVB 12:30 HUNNOR 1-2 BVÉGE
    • SPORT 2
április 26., péntek
NVB 20:25 HUNAUT 2-3 BVÉGE
április 27., szombat
NVB 16:00 HUNFRA 2-1VÉGE
április 28., vasárnap
VB 12:30 KORSLO 4-2VÉGE
VB 16:00 HUNJPN 3-1VÉGE
    • SPORT 2
VB 19:30 ROMITA 1-6VÉGE
április 30., kedd
VB 12:30 SLOROM 
VB 16:00 HUNKOR 
    • SPORT 1
VB 19:30 ITAJPN 
    • SPORT 1
május 1., szerda
VB 12:30 HUNROM 
    • SPORT 1
VB 16:00 JPNKOR 
    • SPORT 2
VB 19:30 SLOITA 
    • SPORT 2
május 3., péntek
VB 12:30 KORROM 
    • SPORT 1
VB 16:00 SLOJPN 
    • SPORT 1
VB 19:30 HUNITA 
    • SPORT 1
május 4., szombat
VB 12:30 ROMJPN 
VB 16:00 HUNSLO 
VB 19:30 HUNSLO 
    • SPORT 2
Partnerünk
Archívum