Ilyen szabályt még soha nem hoztak licenckérdésben
Olyan döntést hozott a német hokibajnokság, a DEL vezérkara, amelyre még sosem volt példa egyetlen bajnokságban sem a világon.
A történelem során először az éghajlatváltozás elleni fellépés feltétele volt annak, hogy a klubok indulási jogot kapjanak valamelyik topligában. A német első osztály, a DEL vezetői most jelentették be, milyen sikerrel jártak az erőfeszítéseik. Még márciusban hozták az első határozatot, mely szerint csak olyan klub kaphat indulási jogot a 2024/25-ös idényre, amelyek hathatós intézkedéseket hoznak a klímaváltozás elleni küzdelemben. Büszkén jelentették, minden klub teljesítette az alapelvárásokat. „Büszkék vagyunk rá, mert a jövőnk szempontjából fontos, hogy klubjaink komolyan vegyék társadalmi felelősségvállalásukat. Ugyanakkor a klubok egyéni fenntartható fejlődési stratégiáiból sok feladatot kell teljesíteni az elkövetkező években” – mondta Gernot Tripcke, a DEL elnöke.
Tehát minden csapat elvégezte a számukra meghatározott feladatokat. Korábban a klubok egyhangúlag támogatták az éghajlatváltozás elleni fellépés bevezetését a licencadási kritériumok közé. Egyelőre alapvető feladatokat kellett csak végrehajtani, például minden klubnak fel kellett venni az alapszabályába a fenntarthatóságról szóló szakaszt, ehhez értő menedzsert kellett alkalmazniuk, ki kellett dolgozniuk egy rendszert a saját üvegházhatásúgáz-kibocsátási egyensúlyuk és a kibocsátás csökkentése irányába. Emellett szeptember 1-jéig be kell mutatniuk egy átfogó fenntarthatósági stratégiát. „Nagyon boldogok vagyunk, hogy mindenki tisztában van azzal, mekkora felelősség hárul ránk ligaként egy élsportágban. Ezt az utat kell követnünk a jövőben a klubokkal, hogy előrelépjünk ebben a fontos kérdésben” – nyilatkozta Matthias Binder, a DEL Fenntarthatósági Bizottságának vezetője a liga hivatalos honlapján.
Az éghajlatváltozás elleni fellépés részeként a kluboknak energia- és hulladékgazdálkodási rendszereket kell létrehozniuk, megújuló energiára kell váltaniuk, valamint digitalizálniuk kell a munkafolyamatot, és újrafelhasználható anyagokból kell létrehozniuk a klubok ajándéktárgyait is. Ennek a stratégiának azonban az egyik legfontosabb pontja az éghajlatváltozás elleni fellépés népszerűsítése a szurkolók és az alkalmazottak körében. A Liga azzal érvel, hogy nekik is változtatniuk kell. A DEL arról számolt be, hogy a 2022/23-as szezonban a liga egésze 32 563 tonna szén-dioxidot bocsátott ki, ami 3296 német háztartás teljes éves kibocsátásának felel meg. A liga szerint ennek a kibocsátásnak a 77%-a a szurkolók mobilitásából állt. A hazai és idegenbeli mérkőzésekre való utazásról, valamint az onnan való visszatérésről. A teljes kibocsátás második legnagyobb tétele a villamosenergia, a fűtés és a hűtés energiafogyasztása volt, amely a teljes kibocsátás 12% át teszi ki.
„Egyértelmű célokat fogalmaztunk meg a klímasemlegesség 2040-ig történő elérése érdekében. Ezeket azonban egyedül nem fogjuk tudni elérni.” – mondja Tripcke. „A CO₂-mérleg első értékelései azt mutatják, hogy ez a sport, a politika és a társadalom közös feladata lesz. Különösen a mobilitás témájában van szükség mindezen szereplők fellépésére. Az elkövetkező években a DEL továbbra is felelősséget kíván vállalni és együtt kíván működni partnereivel, rajongóival és a politikával, hogy megtegye a következő lépéseket a klímasemlegesség felé vezető úton.”
Fotó: Express.de/Béla Csányi
Hozzászólások (3)
Te mit gondolsz?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
idióták
Nehéz ügy. A gazdagok megengedhetik maguknak, hogy erőforrást fordítsanak a fenntarthatóságra. Mert van feleslegük, van miből nagyvonalúnak lenni. Ellenben minél gazdagabb vagy, annál többet fogyasztasz, és általában véve annál nagyobb a karbonlábnyomod.
Az elmondottak alapján (hogy a nézők az autóikkal okozzák a kibocsátás legnagyobb részét) annak lenne értelme, hogy a nézőket rávegyék valahogy, hogy ne autóval menjenek meccsre. Ha komolyan gondolják, olcsóbban kéne adni a jegyet a tömegközlekedéssel érkezőknek, ha ezt meg lehet egyáltalán oldani. Vagy ha autóval mennek mindenképp, akkor arra ösztönözni őket, hogy minél többen üljenek egy autóba.
Egyébként akár lehetne buszoztatást szervezni városközpontokból a pályához és vissza, ha a tömegközlekedéssel nem érhető el elég jól.
Valóban az a legfontosabb dolog a DEL-ben? Szívesen olvasnák hasonló cikket pl. egy bajor szarvasmarhatelepről is.