Mindig a megfelelő feladatot kell végezni

   

Összesen 30 pozíció van az én munkakörömben az egész NHL-ben, én pedig már 20 éve betöltök egyet. Crosby és Malkin szintén Stanley Kupa-győztes erőnléti edzője, Mike Kadar a héten a Jégpalotában dolgozik a magyar juniorokkal.

2012-ben tevékenykedett először Magyarországon a Pittsburgh Penguins erőnléti edzője, Mike Kadar. A nagyszülei révén magyar származású amerikai szakember idén ismét ősei földjére látogatott, ezúttal a juniorválogatott táborában vesz részt, majd többek között Rich Chernomazzal közösen előadást tart a hazai edzőknek. A keddi tréningek után beszélgettünk a rendkívül segítőkész trénerrel.

Kadar pens 2

Két éve már járt nálunk, hogyhogy visszatért?

A szerelem miatt, amit egyrészt Magyarország, másrészt a jégkorong jelent nekem. Mivel a nagyszüleim itt születtek és nőttek fel, kicsit úgy érzem, az örökségem része, hogy többet tudjak meg a magyar hokiról, és segítsek az utánpótlásprogramban.

Az edzői szimpóziumra jött, mégis ott van végig a jégen a juniorválogatott edzésein is. Miért?

Igen, úgy jöttem ide, hogy nem volt egy előre leegyeztetett, feszített programom, gondoltam, segítek, amiben csak tudok. Felmentem a jégre is, tanácsokkal láttam el pár srácot. Természetesen a szakmai előadás is fontos állomás lesz, de örülök, hogy több mindennek is a részese lehetek itt.

Két teljes napot látott a magyar U20-as válogatott edzőtáborából. Megosztaná velünk a tapasztalatait?

Két éve, amikor itt jártam, már megfigyeltem, hogy technikásak a magyar fiúk, azt hiszem, éppen ezt a korosztályt láttam akkor is. Most elmondhatom, észrevettem fejlődést mind egyénileg, mind pedig csapatszinten. Nagy örömöt jelent nekem, hogy azt látom, a magyar jégkorong fejlődik.

Mike Kadar 1

Nem sok időt tud itt tölteni, mit tud átadni ezalatt abból a tudásból, amit az évtizedek során szerzett?

Legfőképpen a tapasztalataimat és történeteket. Több mint két évtizede végzem munkám erőnléti edzőként az NHL-ben, rengeteg top játékossal és nagy edzővel dolgoztam együtt, ezekből pedig sokat tanultam. Úgy gondolom, a legjobb, amit tehetek, ha megpróbálok az élményeimből átadni valamit. Remélem, ezzel tudok egy kicsit segíteni a fiataloknak, gondolatokat ébresztek, vagy fontos következtetésekre vezetem rá őket ezáltal.

Mennyire nyitottak a fiatalok, tesznek fel kérdéseket, vagy inkább szégyenlősek?

Mindkettő előfordul. De ez természetes. Hétfőn nagyon kellemes beszélgetést folytattam néhány sráccal, tudni akartak mindent, mit kell tenni azért, hogy valaki az NHL-ben játszhasson, milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, akik már ott vannak, és még számtalan hasonló kérdésről beszélgettünk. Összességében érdeklődőek és tanulni szeretnének.

Az U20-as keretből vannak, akik bármilyen aspektusból nézve megállnák a helyüket mondjuk a kanadai juniorcsapat bő keretében?

Vannak, akikben van potenciál. Ennek teljes mértékű kiaknázása főképp Glen Williamson legutóbbi néhány éves kemény munkájának köszönhető, amihez Rich Chernomaz szövetségi kapitány és Nagy Attila csapatvezető is nagyban hozzájárul. Ha ők nem lennének, nem hiszem, hogy itt tartana most a magyar utánpótlásprogram. Természetesen a klubedzők munkája is nagyban meghatározza a lehetőségeket, róluk is elismerően kell szólni. Láttam itt olyan srácokat, akiknek van esélyük magasra jutni. Az edzéseken feltűnik, hogy egyeseknek nagyon jó érzékük van a jégkoronghoz, másoknak remek testi és fizikai adottságaik vannak, és akadnak jó csapatemberek is. Nemzetközi szinten igazán jó játékos abból lesz, aki ezt a hármat tudja kombinálni, megfelelő versenyszellemmel megspékelve.

Kadar Stanley

Az erőnléti felkészülés szemszögéből nézve ebben a korosztályban mire kellene a legnagyobb figyelmet fordítaniuk a fiúknak?

Talán azt mondanám, meg kell tanítani őket arra, hogy maradjanak minden tekintetben egészségesek, és meg kell velük értetni, hogy miért fontos ez. Mindig a megfelelő feladatot kell végezni, megfelelő döntést kell hozni a megfelelő időben. Emellett mindenkinek van valami egyéni feladata, például a testsúly gyarapítása, egészséges és professzionális táplálkozást tanulni, s a többi. Nincs egységes recept, de folyamatosan dolgozni kell, hogy jobbá váljanak.

Mit gondol a magyar utánpótlás erőnléti programjáról?

Puskás Sándor kiváló munkát végez a Metodikai Központban. Az Egyesült Államokban is járt, érti az észak-amerikai hokimentalitást. Okos ember, aki hozzám hasonlóan folyamatosan keresi a fejlődés lehetőségét. Tanul, kutat, érdeklődik, a legjobb akar lenni, és azt akarja, hogy a fiúk is a legjobbak legyenek. Nagyon jó véleménnyel vagyok róla, és arról, amit csinál.

Karrierje irigylésre méltó, hogyan tud még mindig ennyire motivált lenni?

Ez egy nagyon jó kérdés. Szerencsés vagyok, és talán ezért is vagyok most itt, mert tudom ezt, és úgy érzem, vissza kell adnom valamit. A legjobb akarok lenni, folyamatosan képzem magam és keményen dolgozom nap mint nap. Arra is gondolok, hogy összesen 30 pozíció van az én munkakörömben az egész NHL-ben, én pedig már 20 éve betöltök egyet. Rengetegen állnak sorba, hogy azt csinálhassák, amit én, sok kiváló szakember álmodik ilyen munkáról. Ha nem vagyok mindig naprakész és nem tanulok meg mindent a szakmámról, akkor nem tudom azt csinálni, amit a legjobban szeretek. A legfontosabb, hogy nyitottnak kell lenni, sok remek szakember van, akiktől tanulni lehet. Még mindig élvezem a munkámat, különleges élményekben van részem, a világ legjobb játékosaival dolgozhatok. Partnernek tekintenek, segítséget várnak és kapnak tőlem, beszélgethetek velük, és ez mind-mind motivál.

Kadar Pens

Az erőnléti edzések során létezik egy általánosan jó gyakorlat, módszertan, vagy mindent az egyénekre kell szabni?

Úgy vélem, van egy alap, ami mindenkinek az előnyére válik. Viszont a munkánk az is, hogy a különféle tesztjeinkkel meghatározzuk, melyik játékosnak miben van hiányossága, hol szorul fejlesztésre. Például elképzelhető, hogy egy sportoló nem tud egy mozgást tökéletesen elvégezni, ami pedig másoknak nem okoz gondot. Ilyenkor az a feladatunk, hogy mélyre ássunk, és először is kiderítsük, miért van ez, aztán ki kell alakítanunk azt a programot, aminek a segítségével az adott játékos is jobban tudja majd ezt a mozgásfajtát végrehajtani. De a munkánk szerteágazó. Arra is akad példa, hogy valakinek az étkezésében kell sokat segíteni.

Mennyire fontos, hogy milyen munkát végez egy jégkorongozó szárazon?

Nagy különbséget okoz a teljesítményében. Viszont manapság már azt kell mondanom, ez része a sportolók munkájának, akikkel dolgozom, ezzel pontosan tisztában vannak. Ez nem egy extra, egyszerűen muszáj megcsinálni. Elvárt, hogy jó formában legyen az élsportoló, hogy bizonyos tartományba essen a testzsírszázaléka, hogy tudja, milyen táplálkozásra van szüksége. Ha valaki a legjobbakkal akar versenyben lenni és maradni, akkor nincs választása. 8 hónap alatt 80-100 kőkemény tétmérkőzésen kell tudni a maximumot nyújtani. A szerződésektől függ, de az NHL-ben komoly szankciók vannak, ha egy játékos nincs megfelelő fizikális kondícióban. Nem ritka, hogy valakit egyszerűen elküldenek egy csapattól emiatt.

A fiatalok erőnléti edzésével kapcsolatban létezik olyan szegmens, amit egy bizonyos kor után már túl késő elkezdeni fejleszteni?

Ilyen nincs. Pontosabban nem hiszek abban, hogy lenne olyan terület, amit túl késő lenne elkezdeni fejleszteni. Az viszont biztos, hogy egyre nehezebben lehet a megfelelő edzettséget elérni és a kor előrehaladtával egyre nagyobb a regenerációs idő. Ahogy idősödik valaki, ezt is bele kell kalkulálni. Ezt magamon is észrevettem, de ettől még igaz, hogy mindig lehet és érdemes is a testünket fejleszteni.

Cimkék: , , ,

Te mit gondolsz?

Eseménynaptár
január 20., péntek
U20 14:40 DHKAVS 6-5VÉGE
MOL 18:00 UTEBRA 6-2VÉGE
MOL 18:30 TITSCC 3-4 BVÉGE
EBJL 18:40 HKBMAC 0-6VÉGE
MOL 19:00 FTCGAL 9-0VÉGE
EBEL 19:15 G99AVS 5-2VÉGE
január 21., szombat
EBJL 12:40 HKBVIC 3-4VÉGE
EBYSL 14:30 RBSHKB 6-2VÉGE
EBJL 15:00 UTEEHL 4-1VÉGE
SVK3 15:30 HKBTRB 4-5 HVÉGE
EBJL 16:10 MACOHC 5-1VÉGE
EBYSL 17:00 DMJOLL 10-7VÉGE
EBYSL 17:10 VASMZA 7-2VÉGE
EBYSL 18:00 EHLMAC 2-4VÉGE
EBJL 18:30 MRBDMJ 0-4VÉGE
EBJL 18:55 VSVAVS 3-4 HVÉGE
MOL 19:00 MACGAL 15-2VÉGE
MOL 19:00 MISSCC 7-2VÉGE
január 22., vasárnap
EBYSL 12:00 RBSMAC 
MOL 12:30 FTCBRA INFO
EBJL 15:30 RBSETO 
EBYSL 15:40 VASTRK 
EBYSL 15:40 ZNOHKB 
EBYSL 17:30 SLLAVS 
MOL 18:00 BEOTIT INFO
MOL 18:00 MACUTE INFO
EBEL 18:15 AVSVSV 
    • M4 SPORT
NHL 21:05 PITBOS 
    • SPÍLER TV
január 23., hétfő
MOL 18:00 BEODAB 
MOL 18:00 DHKSCC 
    • M4 SPORT
MOL 18:30 MISGAL 
január 24., kedd
KHL 14:00 AllStar
    • SPORT 1 (felv.)
U20 18:40 AVSKMH 
január 25., szerda
MK   MACDHK 
MK   MISDAB 
U20   DHKMAC 
U20 18:40 KMHVAS 
január 26., csütörtök
EBJL   UTEMAC 
U18   DHKTVS 
U18   KMHMIS 
U18   PEFAVS 
U18   VASETO 
KHL 17:30 JOKAVT 
    • SPORT 2
EBYSL 18:10 AVSDMJ 
január 27., péntek
U20   MACMIS 
MOL 18:00 SCCBEO 
EBEL 19:15 AVSOLL 
január 28., szombat
U18   ETOMAC 
U18   PEFDHK 
U18   TVSMIS 
KHL 10:30 KUNMZA 
    • SPORT 2
EBYSL 12:15 DMJOHC 
EBYSL 13:40 AVSSLL 
U18 14:40 AVSKMH 
MOL 17:00 GALBEO 
MK 17:30 döntő
U18 18:40 VASUTE 
EBYSL 19:40 VSVVAS 
január 29., vasárnap
EBYSL   DMJOHC 
EBYSL   HCIHKB 
EBYSL   MACZNO 
EBYSL   MZAVAS 
EBJL 13:10 AVSZAS 
EBEL 17:30 DECAVS 
   H I R D E T É S
   H I R D E T É S
Partnerünk